جهان اسرارآمیز اینترنت اشیاء

فراایران-Internet of Things یا همان اینترنت اشیا، سیستمی از دستگاه‌های محاسباتی مرتبط، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتال، اشیاء، حیوانات یا افراد با شناسه‌های منحصر به ‌فرد است که توانایی انتقال داده‌ها را از طریق شبکه بدون نیاز به ارتباط فرد به فرد یا فرد با کامپیوتر، دارند.

اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟

یک اکوسیستم اینترنت اشیا شامل دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر وب است که از سیستم‌های تعبیه‌شده مانند پردازنده‌ها، حسگرها و سخت‌افزارهای ارتباطی برای جمع‌آوری، ارسال و اقدام بر روی داده‌هایی که از محیط خود به دست می‌آورند، استفاده می‌کنند.

دستگاه‌های اینترنت اشیا، داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند را با اتصال به دستگاه‌های اینترنت اشیا به اشتراک می‌گذارند تا این داده‌ها تجزیه و تحلیل شوند. گاهی اوقات، این دستگاهها با سایر دستگاه‌های مرتبط ارتباط برقرار می‌کنند و بر اساس اطلاعاتی که از یکدیگر دریافت می‌کنند، عمل می‌کنند.

دستگاه‌ها بیشتر کار را بدون دخالت انسان انجام می‌دهند، اگرچه افراد می‌توانند با دستگاه‌ها تعامل داشته باشند، برای مثال برای راه‌اندازی، دادن دستورالعمل‌ها یا دسترسی به داده‌ها.

 

اتصال، شبکه و پروتکل‌های ارتباطی مورد استفاده با این دستگاه‌های دارای وب تا حد زیادی بستگی به برنامه‌های خاص اینترنت اشیا مستقر شده دارد.

اینترنت اشیا همچنین می‌تواند از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (machine learning) برای کمک به آسان‌تر شدن و پویاتر کردن فرآیندهای جمع‌آوری داده‌ها استفاده کند.

 

چرا اینترنت اشیا مهم است؟

 اینترنت اشیا به افراد کمک می‌کند هوشمندتر زندگی کنند. به عنوان مثال، هنگامی که شخصی به خانه می‌رسد، ماشین او می تواند از طریق IoT با پارکینگ ارتباط برقرار کند تا در باز شود. ترموستات می‌تواند با دمای از پیش تعیین شده تنظیم شود و میزان نور را می‌توان با شدت و رنگ مختلف تنظیم کرد.

علاوه بر ارائه دستگاه‌های هوشمند برای خودکارسازی خانه‌ها، اینترنت اشیا برای کسب و کارها هم ضروری است.

اینترنت اشیا ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا کارهای خسته‌کننده را بدون دخالت انسان انجام دهند. شرکت‌ها می‌توانند فرآیندها را خودکار کنند، هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهند، ضایعات را کاهش دهند و ارائه خدمات را بهبود بخشند. اینترنت اشیا به کاهش هزینه تولید و تحویل کالا کمک می‌کند و شفافیت را در تراکنش‌های مشتری بالا می‌برد.

اینترنت اشیا یکی از فناوری‌های مهم و رو به پیشرفت است، چون هر روز کسب‌وکارهای بیشتری به پتانسیل‌های این فناوری برای نگه داشتن خود در بازار رقابتی پی می‌برند.

 

مزایای اینترنت اشیا برای سازمان‌ها

اینترنت اشیا مزیت‌های متفاوتی را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد. بعضی از مزایا مختص به یک صنعت و برخی دیگر در چندین صنعت قابل اجرا هستند. مزایای رایج برای کسب و کارها شامل موارد زیر است:

·         فرآیندهای کلی کسب و کار را زیر نظر دارد.

·         تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد.

·         باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود.

·         بهره‌وری کارکنان را افزایش می دهد.

·         مدل‌های تجاری یکپارچه و سازگار را ارائه می‌دهد.

·         باعث اجرای تصمیمات بهتر برای کسب و کارها می‌شود.

·         درآمد بیشتری ایجاد می‌کند.

 

اینترنت اشیا، کسب و کارها را تشویق می‌کند تا درباره رویکردشان تجدیدنظر کنند و ابزارهایی را برای بهبود استراتژی‌های کسب‌وکارشان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

به طور کلی، اینترنت اشیا در سازمان‌های تولیدی، حمل‌ونقل و خدماتی که از حسگرها و سایر دستگاه‌های اینترنت اشیا استفاده می‌کنند، کاربرد بیشتری دارد. اما، در صنایع دیگر مانند کشاورزی، زیرساخت‌ها و صنایع اتوماسیون خانگی نیز  مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعصی از کسب و کارها را به سمت تحول دیجیتال سوق می‌دهد.

اینترنت اشیاء می‌تواند کار کشاورزان را راحت‌تر کند. حسگرها می‌توانند داده‌های مربوط به بارندگی، رطوبت، دما و محتوای خاک را جمع‌آوری کنند و اینترنت اشیا می‌تواند به خودکارسازی تکنیک‌های کشاورزی کمک کند.

این تکنولوژی همچنین می‌تواند به نظارت بر عملیات زیرساخت  در صنعت ساختمان کمک کند. برای مثال، حسگرها می‌توانند تغییرات درون ساختمان‌های سازه‌ای، پل‌ها و سایر زیرساخت‌ها را که می‌توانند ایمنی را به خطر بیندازند، بررسی کنند. این کار مزایایی مانند بهبود مدیریت حوادث، کاهش هزینه‌های عملیات و بهبود کیفیت خدمات را فراهم می کند.

در مقیاس وسیع‌تر، شهرهای هوشمند می‌توانند به شهروندان در کاهش ضایعات و مصرف انرژی کمک کنند. اینترنت اشیاء می‌تواند همه صنایع از جمله مراقبت‌های بهداشتی، مالی، خرده فروشی و تولید را تحت تاثیر قرار دهد.

مزایا اینترنت اشیا به صورت کلی

برخی از مزایای اینترنت اشیا شامل موارد زیر است:

·         دسترسی به اطلاعات را از هر نقطه و در هر زمان در هر دستگاهی امکان‌پذیر می‌کند.

·         ارتباط بین دستگاه های الکترونیکی را بهبود می‌بخشد.

·         انتقال داده‌ها از طریق یک شبکه متصل، که می‌تواند در زمان و هزینه صرفه جویی کند.

·          حجم زیادی از داده‌ها را از دستگاه‌های مختلف جمع آوری و به کاربران و تولیدکنندگان کمک می‌کند.

·         داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و میزان داده‌هایی را که باید به فضای ابری ارسال شود را کاهش می‌دهد.

·         وظایف را برای بهبود کیفیت خدمات یک کسب و کار خودکار می‌کند و نیاز به مداخله انسانی را کاهش می‌دهد.

·         مراقبت بهداشتی از بیماران را به طور مداوم و موثرتر ممکن می‌سازد.

 
هوشمندسازی خانه‌ها به کمک اینترنت اشیاء

هیچ ساختمانی بدون تدابیر ایمنی مناسب نمی تواند هوشمند باشد. ارائه‌دهندگان ساختمان‌های هوشمند بر اهمیت یکپارچه‌سازی سیستم‌های آتش‌سوزی، امنیت، نفوذ و کنترل دسترسی تاکید می‌کنند، زیرا آن‌ها اجزای کلیدی یک ساختمان هوشمند و متصل هستند.

به کمک اینترنت اشیاء امکان هوشمندسازی خانه‌ها فراهم شده است. نظارت از راه دور، ایمنی، تشخصی حرکت، صرفه‌جویی در انرژی، سفارشی‌سازی، کنترل هوشمند و رفاه از جمله مزایای استفاده از IoT در خانه‌هاست.

از جمله محصولاتی که در هوشمندسازی خانه‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به قفل درب هوشمند، دوربین بیرونی، ریموت کنترل، لامپ هوشمند، تقویت‌کننده سیگنال، دوربین داخلی، حسگر حرکت بیرونی و داخلی و…. اشاره کرد. این محصولات اغلب به‌صورت پکیج و با توجه به نیاز و خواسته‌های مشتری به فروش می‌رسند.

گروه وطن‌زرین یکی از گروه‌های پیشرو در این صنعت است که محصولات IoT برای هوشمندسازی خانه و محل کار را به زودی از طریق شرکت پویندگان پردازش مانا، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه وطن‌زرین، عرضه خواهد کرد. 

 

منبع:

https://internetofthingsagenda.techtarget.com/definition/Internet-of-Things-IoT