جلسه شورای سیاست‌گذاری زیست بوم موبایل ایران برگزار می‌شود

فراایران-معرفی کنگره موبایل، فرایندهای رتبه‌بندی و رونمایی از نقشه‌ی زیست ‌بوم از سرفصل‌های اصلی این نشست خواهد بود. جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره موبایل ایران روز سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه سال جاری از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود.

در این جلسه که جهت رونمایی از نقشه‌ی زیست ‌بوم موبایل، معرفی فرایند رتبه‌بندی واردکنندگان، معرفی فرایند رتبه‌بندی خدمات پس از فروش و معرفی شاخص‌های جایزه ملی زیست‌ بوم موبایل کشور برپا می‌شود نمایندگانی از نهادهای گوناگون همچون ریاست جمهوری، وزارت علوم، وزارت اقتصاد، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور، مجلس شورای اسلامی، شهرداری تهران، صدا و سیما، مرکز ملی فضای مجازی، اتاق‌های تعاون و اصناف و سایر نمایندگان حاکمیتی در کنار مجموعه ذی‌نفعان کلیدی کنگره موبایل ایران همچون انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان موبایل، حضور دارند.جلسه شورای سیاست‌گذاری با بررسی چند سرفصل اصلی از جمله معرفی کنگره موبایل ایران جریان خواهد داشت. کنگره موبایل ایران که اولین‌بار سال گذشته ذی‌نفعان اکوسیستم موبایل کشور را گرد هم آورد امسال با شعار «ارتباط هوشمند، کاوش در آینده»، با محورهای پایش پتانسیل‌های دانش‌بنیان و ایده‌های نوآورانه، تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار، سرویس و تولید محتوا و توسعه بازار زنجیره تأمین و توزیع، در زیست ‌بوم موبایل کشور با رویکرد همگرایی بین صنعت و دانش برگزار خواهد شد. یکی از اهداف مهم این رویداد تخصصی، ایجاد فرصت‌های منحصربه‌فرد جهت بازسازی و بازطراحی توان و ظرفیت بخش خصوصی زیست ‌بوم موبایل کشور به‌منظور توسعه، تقویت و افزایش تاب‌آوری فعالین این زیست ‌بوم نوظهور در برابر چالش‌های داخلی و خارجی است. رونمایی از نقشه و معرفی شاخص‌های جایزه ملی زیست ‌بوم‌ موبایل کشور از دیگر بخش‌های این جلسه خواهد بود.

محمدرضا عالیان، دبیرکنگره ضمن تاکید بر اهمیت حضور تمام ذینفعان در این جلسه، گفت: زیست بوم موبایل ایران در واقع نمایی از اجزای تشکیل‌دهنده این صنعت شامل قانون‌گذاران، تنظیم‌گران،‌ تسهیلگران، انجمن‌ها، تشکل‌ها و مراکز صنفی، موسسات تامین مالی، تامین‌کنندگان زیرساخت، پارک‌های فناوری و مراکز شتابدهی، مراکز آموزشی، علمی و توسعه سرمایه انسانی، شرکت‌های خدمات کسب‌وکار، مراکز دانشگاهی، رسانه‌ها و موسسات فرهنگ‌سازی، تولیدکنندگان سخت‌افزار، تولیدکنندگان نرم‌افزار، عرضه‌کنندگان خدمات سکویی، تولیدکنندگان محتوا، ناشران محتوا و مراکز توسعه بازار است. در سند زیست بوم موبایل کشور تلاش شده در یک الگوی چند ‌لایه‌ای‌ شامل تولیدکنندگان/تامین‌کنندگان سخت‌افزاری، ارائه‌کنندگان زیرساخت و منتشرکنندگان نرم‌افزار و فراهم‌کنندگان خدمات و نرم‌افزارهای کاربردی، تمامی فعالین در یک منظومه تجمیع‌ گردند تا با ایجاد شبکه ملی صنعت موبایل، شاهد رشد روزافزون این صنعت در انقلاب چهارم و پنجم صنعتی باشیم. از دیگر سرفصل‌های کلیدی این جلسه می‌توان به معرفی فرایند رتبه‌بندی واردکنندگان و خدمات پس از فروش اشاره کرد. در این بخش شاخص‌های جایزه ملی زیست‌ بوم موبایل و رتبه‌بندی فعالان زیست بوم مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرند. در این قسمت جهت شکل‌دهی اصولی به زیست بوم، مدل‌سازی برای ارزیابی شرکت‌های این صنعت صورت گرفته تا با اجرای طرح رتبه‌بندی شاهد شناخت بیشتر کسب‌وکارها برای مخاطبان، شناخت نیازها و در نهایت شکوفایی اقتصاد دیجیتال باشیم. دامنه شمول این رتبه‌بندی، شرکت‌ها، مجموعه‌ها و فعالین زیست بوم موبایل دارای شخصیت حقوقی ثبت شده و معتبر بخش‌های خدماتی، تولیدی و بازرگانی فعال در چارچوب قوانین و ضوابط اجرایی را در برمی‌گیرد.